Szerző: Sándorné Új Éva adószakértő
Az időjárástól függetlenül is rengeteg turista érkezik csodaszép országunkba, vagy kel útra országon belül, hogy hazánk szépségeit, történelmi emlékeinket megtekintse. A turizmus célja a kulturálódás mellett nagyon sokféle lehet, például üzlet, vallás, gyógyászat, bevásárlás, természetjárás, sport, konferencia vagy éppen kaland. Bármiért is utaznak az emberek, a turistáknak szállásra, étkezésre, szórakozási lehetőségre, internetelérésre van szükségük. A szolgáltatást nyújtók máris szembesülnek legalább kétféle fizetési kötelezettséggel: az egyik az általános forgalmi adó, a másik pedig a turizmusfejlesztési hozzájárulás.
A turizmusfejlesztési hozzájárulás- (TFH-) fizetési kötelezettséget a 2016. évi LXVI. törvény (Eak tv.) vezette be. Az áfa és a TFH összefügg. Értendő ezalatt az adóalap és a bevallási gyakoriság meghatározása. A turizmusfejlesztési hozzájárulás alapja az 5 százalékos áfaalaphoz, bevallása az áfabevallási gyakorisághoz igazodik.
Turizmusfejlesztési hozzájárulásra köteles szolgáltatások
A turizmusfejlesztési hozzájárulás-kötelezettséget nem befolyásolja a szálláshely típusa és a szálláshelynyújtó adójogi státusza. A fizetési kötelezettség egyaránt vonatkozik a szállodákra, panziókra, egyéni vállalkozóként vagy adószámos magánszemélyként szálláshelyszolgáltatást nyújtókra. A törvény hatálya ugyancsak kiterjesztésre került meghatározott buszos városnéző turisztikai szolgáltatásokra is.
Az Eak tv. 261. §-a alapján a turizmusfejlesztési hozzájárulás-fizetési kötelezettség tárgya az Áfa tv. 3. számú melléklet II. részének 3. és 5. és 6. pontja szerinti szolgáltatás, azaz
- az étkezőhelyi vendéglátásban az étel- és a helyben készített, nem alkoholtartalmú italforgalom (TESZOR15 56.10-ből),
- szálláshely-szolgáltatás (kereskedelmi-, magán- és egyéb szálláshely) ellenérték fejében történő nyújtása,
- TEÁOR ’08 49.39 M.n.s. egyéb szárazföldi személyszállítás tevékenység közül a „hop on hop off” jellegű, menetrend szerinti buszos városnéző turisztikai szolgáltatás.
A „hop on hop off” jellegű, menetrend szerinti buszos városnéző turisztikai szolgáltatást nyújtó szolgáltatók közül turizmusfejlesztési hozzájárulás fizetésére azon szolgáltatók kötelezettek, akik a fogyasztók számára biztosítják a kizárólag elektronikus fizetés lehetőségét és annak folyamatos rendelkezésre állását.
Furcsa helyzetet teremt a TESZOR’15 besorolása, valamint a TEÁOR’08-ra való adójogi hivatkozás, mert 2025. január 1-jétől a TESZOR’ 25, illetve a TEÁOR’ 25 alkalmazandó.
Közvetített szolgáltatás
Az Áfa tv. 15. §-a szerinti közvetített szolgáltatásra nem vonatkozik a turizmusfejlesztési hozzájárulás. A közvetített szolgáltatás lényege az, hogy az adóalany más javára, de a saját nevében rendeli meg a szolgáltatást. Ilyen eset például, ha egy utazási iroda szállást foglal vagy városnéző autóbuszt rendel meg a turisták részére. Ha az adóalany valamely szolgáltatás nyújtásában a saját nevében, de más javára jár el, úgy kell tekinteni, mint aki (amely) ennek a szolgáltatásnak igénybevevője és nyújtója is. Nem hozzájárulás-köteles az Áfa tv. 3. számú melléklet II. részében foglalt táblázat 3., 5. és 6. pontja szerinti szolgáltatásnak az Áfa tv. 15. §-a szerinti nyújtása, azaz, ha az adóalany valamely szolgáltatás nyújtásában a saját nevében, de más javára jár el.
Étkezőhelyi vendéglátás – áfa + TFH
Étkezőhelyi vendéglátás (TESZOR’15 56.10.)estén a kedvezményes áfakulcs alkalmazásának feltétele, hogy a szolgáltatásnak étel- és helyben készített, nem alkoholtartalmú italforgalomra (pl. limonádé, kávé, tea) kell vonatkoznia. Tehát először is szükséges meghatározni, hogy milyen szempontok szerint határolható el, hogy termék (étel, ital) értékesítése vagy étkeztetési szolgáltatás nyújtása történik.
Az éttermi és vendéglátóipari szolgáltatások olyan szolgáltatások, amelyek kész- vagy félkész ételek és/vagy italok emberi fogyasztásra szánt értékesítéséből állnak, és amelyeket az azonnali fogyasztást lehetővé tevő megfelelő kiegészítő szolgáltatások kísérnek. Nem tekintendő éttermi vagy vendéglátóipari szolgáltatásnak a kész- vagy félkész ételek és/vagy italok olyan értékesítése – függetlenül attól, hogy az magában foglalja-e a fuvarozást vagy sem –, amelyet nem kísér semmilyen más kiegészítő szolgáltatás.
A szolgáltatásnyújtásként történő minősítéshez nem feltétlenül szükséges, hogy az ételt, italt felszolgálják, tehát az önkiszolgáló étkezőhelyeken is megvalósulhat szolgáltatásnyújtás. Így abban az esetben, ha az étel, helyben készített alkoholmentes ital helyben fogyasztásra történő értékesítése úgy valósul meg, hogy a helyben fogyasztáshoz megfelelő környezet, eszközök (asztal, ülőalkalmatosság, evőeszközök, szalvéta stb.) és azok tisztántartása biztosított (szemetes, takarítás, leszedés), szolgáltatásnyújtás valósul meg attól függetlenül, hogy azokat (részben vagy egészben) közvetlenül az étel, helyben készített ital értékesítője vagy más személy biztosítja.

Szálláshely-szolgáltatás –áfa + TFH
A kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény 2. § 23. pontja értelmében szálláshely-szolgáltatásnak minősül az üzletszerű gazdasági tevékenység keretében rendszerint nem huzamos jellegű, éjszakai ott-tartózkodást, pihenést is magában foglaló tartózkodás céljára szálláshely nyújtása és az ezzel közvetlenül összefüggő szolgáltatások nyújtása (szálloda, panzió, kemping, üdülőház, turistaszálló). Ekkor a szolgáltatásnak szerves részét képezik bizonyos kiegészítő elemek, melyek nem opcionálisan vehetők igénybe, hanem azokat a szállás ellenértéke magában foglalja. Ilyenek például az ágynemű-használat, a takarítás, a recepciós szolgálat, az internethasználat, illetve a fűtés, az áram- és vízfogyasztás (egyéb rezsi költségek), amelyek turisztikai jellegű ingatlanbérbeadás esetén nem a fogyasztás alapján fizetendők.
A szálláshely-szolgáltatási tevékenység folytatásának részletes feltételeiről és a szálláshely-üzemeltetési engedély kiadásának rendjéről szóló 239/2009. (X. 20.) Korm. rendelet megkülönbözteti a magánszálláshely fogalmát az egyéb szálláshely fogalmától. Egyéb szálláshely-szolgáltatási tevékenységet csak cégek végezhetnek, az általuk kiadott szobák száma maximum 25, az ágyak száma legfeljebb 100 lehet (szálloda nem). A magánszemélyek, egyéni vállalkozók magánszálláshely-szolgáltatásként legfeljebb 8 szobát, illetve legfeljebb 16 ágyat adhatnak ki.
Az önálló értékkel nem bíró szolgáltatások – mivel azok a szoba áráért vehetők igénybe – a szálláshely-szolgáltatás járulékos költségének minősülnek. Ilyen lehet például a szoba árában foglalt kötelező reggeli, az üdvözlő ital, a délutáni kávé, a fürdőköpeny használat, a szálláshely saját fürdőmedencéjének, szaunájának használata. Ez természetesen akkor igaz, ha a vendég akkor is a meghirdetett árat fizeti a szobáért, ha a járulékos szolgáltatások igénybevételének lehetőségével nem élt.
Az alapcsomagon túl rendelhető (önálló értékkel bíró) szolgáltatások megtartják önálló jellegüket és a rájuk vonatkozó adómértékkel adóznak. Ezeket a szolgáltatásokat a számlában tételesen kell feltüntetni a rájuk vonatkozó adómérték alkalmazásával. Ilyen lehet például a fogyasztás a minibárból, telefonhasználat, külön rendelhető éttermi vendéglátás, frissítő masszázs, kozmetikai szolgáltatás, színházlátogatás stb., amely szolgáltatásoknál az alkalmazandó adómérték 27 százalék. Ezeket a szolgáltatásokat TFH nem terheli.
Az adóalany a szálláshely-szolgáltatásról köteles a vendég kérésére számlát kiállítani. Amennyiben számla nem kerül kiállításra, a szolgáltatás nyújtójának pénztárgéppel kiállított nyugtát kell kibocsátania.
A szálláshely-közvetítői tevékenység útján kínált (jellemzően online szálláshely-közvetítő oldalakon) szálláshely-szolgáltatás esetén a szálláshely-szolgáltató köteles látható módon feltüntetni a szálláshelyre vonatkozó, a fogyasztó számára azonosításra alkalmas NTAK regisztrációs számot, valamint a nyilvántartásban rögzítetteknek megfelelően a szálláshely típusát.
„Hop on hop off” szolgáltatás – áfa + TFH
A „hop on, hop off” egyszerűen azt jelenti, hogy a turista a városnézései során bármelyik megállóban le- és felszállhat, ahányszor csak szeretne. Menetrend szerinti „hop on, hop off” buszos városnézések során rugalmasan, saját kedve szerint állíthatja össze programját. Dönthet úgy, hogy az egész várost a buszról fedezi fel, de úgy is, hogy időnként leszáll, és elidőzik a kiválasztott látnivalóknál. Ha leszállt, megnézte, felfedezte és lefotózta, akkor egyszerűen felszáll a következő buszra, és folytatja a városnézést.
A szolgáltatás esetén 5 százalékos áfakulcs alkalmazható, azonban ennek feltétele van. A kedvezményes áfakulcs akkor alkalmazható, ha a fogyasztó számára kizárólag az elektronikus fizetés lehetőségét és annak folyamatos rendelkezésre állását biztosítva nyújtja a szolgáltató a szolgáltatást.
A turizmusfejlesztési hozzájárulás alapja és mértéke
A hozzájárulás-köteles szolgáltatások 5 százalékos áfamértékkel adóznak. A hozzájárulás alapja a hozzájárulás-köteles szolgáltatás általános forgalmi adó nélküli ellenértéke. A turizmusfejlesztési hozzájárulás mértéke 4 százalék. A hozzájárulást ezer forintra kerekítve ezer forintos nagyságrendben kell megadni. Gyakran előfordul, hogy a szolgáltatást a forinttól eltérő devizában fizetik ki. Ne felejtsük el, hogy Magyarországon bármely konvertibilis devizával fizetni lehet.
Az árfolyam meghatározására az áfatörvény szabályai az irányadók. A hozzájárulás alapjának forintra történő átszámításához az Áfa tv. 80–80/A. §-át kell megfelelően alkalmazni.
Az általános forgalmi adó forintban történő megállapításához három árfolyam is használható:
- a számlavezető bank eladási árfolyama,
- a Magyar Nemzeti Bank hivatalos devizaárfolyama,
- az Európai Központi Bank által jegyzett árfolyam.
Az MNB és az EKB árfolyam választását be kell jelenteni a NAV-nak.
A turizmusfejlesztési hozzájárulás és az átvett előleg
Szálláshely-szolgáltatás igénybevételekor és különféle rendezvények lebonyolítása esetén is előfordul, hogy a szolgáltatás nyújtója előleget kér vagy fogad el. Kérdésként merül fel, hogy a hozzájárulás-köteles szolgáltatáshoz kapcsolódóan átvett, jóváírt előleg után keletkezik-e hozzájárulás-fizetési kötelezettség.
Ne felejtsük el, hogy az áfatörvény szabályai alapján előlegfizetés esetén az általános forgalmi adózásban adóztatási pont keletkezik. A fizetendő adót – pénz vagy készpénz-helyettesítő fizetési eszköz formájában juttatott előleg esetében – annak jóváírásakor, kézhezvételekor kell megállapítani. Igen ám, de az előleg átvételekor még nem teljesül a szolgáltatás. A turizmusfejlesztési hozzájárulásról rendelkező jogszabály – az Áfa tv. 59. §-ától eltérően – a hozzájárulás-köteles szolgáltatás ellenértékébe beszámító előleg átvételét, jóváírását nem minősíti fizetési kötelezettséget vagy hozzájárulási kötelezettséget keletkeztető tényállásnak. A fentiekre tekintettel a hozzájárulás-köteles szolgáltatás ellenértékébe beszámító előleg átvételéhez, jóváírásához vagy az azzal összefüggő bizonylatkiállításhoz nem kapcsolódik hozzájárulás-megállapítási, -bevallási és -fizetési kötelezettség. A fizetési kötelezettség majd akkor merül fel, amikor a végszámla kiállításra kerül. A turizmusfejlesztési hozzájárulásról a végszámla teljesítési időpontjának megfelelően kell elszámolni.
A turizmusfejlesztési hozzájárulás bevallása
A bevallási gyakoriság
A turizmusfejlesztési hozzájárulást az önadózás szabályai szerint kell megállapítani és bevallani. A bevallási gyakoriság és a bevallási időszak az áfabevalláshoz (havi, negyedéves, éves) igazodik. Arra figyelni kell, hogy az áfabevallás gyakoriságát főszabály szerint az adóévet megelőző második év elszámolandó adója határozza meg. Amennyiben az áfabevallás gyakorisága változik (évesről negyedéves, negyedévesről havi, évesről havi), akkor a turizmusfejlesztési hozzájárulás-bevallási gyakoriság is módosulni fog.
A hozzájárulást a 25TFEJLH jelű nyomtatványon kell bevallani a következők szerint:
- a havi bevallóknak a tárgyhónapot követő hó 20-ig;
- a negyedéves bevallóknak a tárgynegyedévet követő hó 20-ig;
- az éves bevallóknak a 2025-ös évről 2026. február 25-ig.
Ha a határidő munkaszüneti napra esik, a határidő a legközelebbi munkanapon jár le.
Előfordulhat, hogy egy személy/vállalkozás több lakásban is biztosít szálláshelyet. Ebben az esetben is csak egy bevallást kell elkészíteni, amelyben szerepeltetni kell az összes lakás bevételeit. A teljesítési napokra viszont nagyon ügyelni kell.
Példa: Tételezzük fel, hogy egy lakáskiadással foglalkozó egyéni vállalkozó havi szinten köteles bevallani az általános forgalmi adót és a turizmusfejlesztési hozzájárulást. Augusztus és szeptember hónapokban az alábbi számlákat állította ki:
Vendég érkezése | Vendég kijelentkezése | TFH-nál figyelembevétel hónapja |
2025. augusztus 25. | 2025. augusztus 31. | 2025. augusztus hónap |
2025. augusztus 25. | 2025. szeptember 5. | 2025. szeptember hónap |
2025. szeptember 12. | 2025. szeptember 22. | 2025. szeptember hónap |
2025. szeptember 26. | 2025. október 2. | 2025. október hónap |
2025. szeptember 28. | 2025. november 30. | 2025. november hónap |
Arról az időszakról, amelyről a vállalkozás áfabevallás benyújtására nem köteles, a hozzájárulás-köteles szolgáltatásnyújtás áfatörvény szerinti teljesítési időpontját követő év február 25. napjáig kell elszámolni.
Ha az adózó az adott bevallási időszakban nem nyújt hozzájárulás-köteles szolgáltatást, akkor bevallási kötelezettség sem terheli. A bevallási gyakoriságnál figyelni kell arra, hogy amennyiben változik a hozzájárulás alanyának áfabevallási gyakorisága, akkor a turizmusfejlesztési hozzájárulás bevallási gyakorisága is módosul. Abban az esetben, ha az éves áfabevallásra kötelezett a tárgyév utolsó negyedévében éri el a negyedéves vagy havi gyakoriságra vonatkozó küszöbértéket, akkor az éves bevallást tárgyévet követő év január 20-ig kell teljesítenie.
A soron kívüli bevallás
Előfordulnak olyan esetek, amikor az adózónak soron kívüli bevallást kell benyújtania:
- átalakulás, egyesülés vagy szétválás (az átalakulás napjától számított 30 napon belül),
- felszámolási eljárás (két alkalommal is),
- végelszámolás (két alkalommal is),
- kényszertörlési eljárás (két alkalommal is),
- egyéni vállalkozói tevékenység megszüntetése (30 napon belül),
- egyéb ok miatti megszűnés (30 napon belül),
- azoknak az adózóknak, akik a mérlegben megadott adatoknál a forintról devizára, devizáról más devizára, devizáról forintra térnek át, az áttérés napjával mint fordulónappal, az attól számított 30 napon belül áfa adónemben is bevallást kell tenniük. Ha a devizanemváltás (áttérés napja) adómegállapítási időszakon belül következik be, akkor azon időszakról két törtidőszaki bevallást kell benyújtania.
A 2023. július 15-étől hatályos szabályozás alapján nem keletkeztet soron kívüli adóbevallási kötelezettséget, ha az egyéni vállalkozó tevékenysége szünetel, illetve az sem, ha az ügyvéd, a szabadalmi ügyvivő tevékenységét, illetőleg a közjegyző közjegyzői szolgálatát szünetelteti.
Alanyi adómentes adóalany bevallási kötelezettsége
Azokat az adóalanyokat, akik szálláshely-szolgáltatást nyújtanak, és az általános forgalmi adózásban alanyi adómentességet választottak vagy választanak, szintén terheli a 4 százalékos turizmusfejlesztési hozzájárulás. Az alanyi adómentességet választó adózók nem mentesülnek a turizmusfejlesztési hozzájárulás alól annak okán, hogy az általános forgalmi adó rendszerében nem kötelezettek az adó felszámítására.
Tipikusan ilyen az airbnb-n keresztül rövid távra – turisztikai céllal – bérbe adott ingatlanok esete, a hozzájárulást az ezekből megszerzett bevétel után is meg kell fizetni. Ők a hozzájárulás-köteles szolgáltatásaikat évente egyszer, a tárgyévet követő év február 25-ig kötelesek bevallani.
Az áfatörvény szabályozza azokat az eseteket, amikor az alanyi adómentes nem járhat el alanyi adómentesként. Ebben az esetben havi szintű bevallást kell benyújtania. Ez a bevallás viszont nem érinti a turizmusfejlesztési hozzájárulás-bevallási kötelezettséget.
Amennyiben az alanyi mentes év közben átlépi a mentes határt, a turizmusfejlesztési hozzájárulásra be kell adni egy időszaki záró bevallást, és ezt követően az áfa gyakoriságnak megfelelő TFH bevallásokat kell beadni az év során.
A csoportos áfaalany
Azoknak a kapcsolt vállalkozásoknak, amelyek megfelelnek az áfatörvény előírásainak, jogukban áll csoportos áfaalanyiságot választani. A csoportos áfaalanyok egymásnak nem számláznak és egy közös áfabevallást nyújtanak be a csoportképviselő által. A csoportos adóalanyiság azonban kizárólag az áfa tekintetében irányadó, más adó, illetve kötelező jellegű befizetés, így a turizmusfejlesztési hozzájárulás szempontjából nem. Következésképpen a turizmusfejlesztési hozzájárulás alanya a hozzájárulás-köteles szolgáltatást nyújtó személy, szervezet, vagyis csoportos adóalanyiság esetén a csoportos adóalany tagja, aki (amely) saját maga köteles e hozzájárulás bevallására és megfizetésére.
Áfabevallásra nem kötelezett csoportosadóalany-tag, az őt saját személyében terhelő turizmusfejlesztési hozzájárulást az adott évben teljesített, hozzájárulás-köteles szolgáltatásai után évente egyszer, a tárgyévet követő év február 25-ig köteles bevallani.
Sajátos eset áll elő akkor, ha az egyik csoporttag a másik csoporttag részére turizmusfejlesztési hozzájárulással terhelt szolgáltatást nyújt. Ebben az esetben sem kerül sor számlakibocsátásra, de belső bizonylatok alapján meg kell tudni állapítani a turizmusfejlesztési hozzájárulási kötelezettség keletkezésének napját (az áfatörvény szerinti teljesítési nap), a fizetési kötelezettség alapját és összegét.
A teljesítés napja
A teljesítés napja azért fontos, mert ez fogja meghatározni, hogy az érintett bizonylat melyik időszakról szóló bevallásban fog szerepelni. A teljesítés napja az a nap, amely hozzájárulás-köteles szolgáltatásról kiállított okiraton (számla, számviteli bizonylat stb.) feltüntetésre került. Amennyiben a bizonylaton a teljesítési időpontot nem tüntették fel, akkor a számla, számviteli bizonylat vagy a hozzájárulás-köteles szolgáltatásról kiállított más okirat kiállításának időpontja az a nap, amely a bevallás szempontjából mérvadó.
Az étkezőhelyi vendéglátásban az étel- és a helyben készített, nem alkoholtartalmú italforgalom fogyasztásáról kiállított számla teljesítési napja nem lehet más, mint az étel/ital elfogyasztásának napja. Amennyiben nyugtakibocsátásra kerül sor, akkor a teljesítés napja a nyugtakibocsátás napjával azonos.
A szálláshely-szolgáltatás ellenérték fejében történő nyújtása esetén a teljesítés napja az a nap, amikor a vendég a szálláshelyet elhagyja. A szálláshely elhagyása nem feltétlenül azonos a foglalási dátum utolsó napjával. Azt a napot kell figyelni, amikor a vendég a szálláshelyről kijelentkezik. Tételezzük fel, hogy a vendég 2025. december 28-án érkezik és 2026. január 15-én távozik. Ebben az esetben a teljesítés napja 2026. január 15.
A „hop on hop off” jellegű menetrend szerinti buszos városnéző turisztikai szolgáltatás esetében is Ptk. szerinti teljesítési napot kell megállapítani, vagyis a teljesítés napja az a nap, amikor a városnéző buszos szolgáltatást nyújtják.
Az önellenőrzés
Ha az adózó észleli, hogy korábbi bevallásában a turizmusfejlesztési hozzájárulás alapját nem a jogszabálynak megfelelően állapította meg, vagy számítási hiba, elírás miatt a turizmusfejlesztési hozzájárulás összege hibás, akkor a bevallást önellenőrzéssel helyesbítheti.
Az adóalap hibás megállapításának az is oka lehet, hogy az adózó az 5 százalékos áfa alapjának meghatározásában tévedett. Ez esetben nem csupán a turizmusfejlesztési hozzájárulásról szóló bevallást, hanem az áfabevallást is helyesbítenie kell. Az önellenőrzést az adóellenőrzés megkezdéséig lehet végrehajtani.
Önellenőrzést – a vizsgálat alá vont időszakra vonatkozóan – legkésőbb a NAV-ellenőrzéshez kapcsolódó megbízólevél kézbesítése – kézbesítés hiányában átadása – előtti napon lehet a NAV-hoz benyújtani.
Ha az önellenőrzés az adózó terhére állapít meg eltérést, önellenőrzési pótlékot kell fizetni. Az önellenőrzési pótlékot az adózónak kell megállapítani, amelynek mértéke a jegybanki alapkamat + 5 százalék. Ugyanazon bevallás ismételt önellenőrzésekor az önellenőrzési pótlék mértéke ennek másfélszerese. A megállapított önellenőrzési pótlék megfizetése annak bevallásával egyidejűleg esedékes.
Ha tetszett a cikk, ossza meg másokkal is!